Voor dit soort activiteiten is geen vergunning nodig maar wel een melding via het digitale formulier “Melding activiteit op terras”.
Hoe toets ik of het gaat om een evenement of om een laagdrempelige activiteit op mijn terras?
Een evenement is niet toegestaan op een terras. Meer informatie over het organiseren van een evenement en het aanvragen van een evenementenvergunning vind je op Evenement organiseren | Gemeente Eindhoven.
Een laagdrempelige activiteit op een terras, oftewel een terras-ondersteunende activiteit, voldoet aan de volgende voorschriften:
- de activiteit is een aanvulling op de terrasfunctie waarbij gasten overwegend zittend deelnemen aan de activiteit
- de activiteit vindt maximaal 10 dagen per kalenderjaar plaats
- de activiteit vindt niet plaats op dodenherdenkingsdag
- de activiteit duurt op een maandag, dinsdag, woensdag of donderdag maximaal van 10.00 uur tot 23.00 uur
- de activiteit duurt op een vrijdag of zaterdag maximaal van 10.00 uur tot 24.00 uur
- de activiteit duurt op een zondag maximaal van 13.00 uur tot 23.00 uur
- open vuur is niet toegestaan
- neem brandveiligheid in acht bij het bereiden van voedsel op het terras. Voldoende blusmiddelen zijn dan vereist.
- het bereiden van dranken op het terras is niet toegestaan
- afsteken van vuurwerk op het terras is niet toegestaan
- voor unieke gelegenheden van zeer tijdelijke aard kun je een ontheffing van artikel 35 van de Alcoholwet aanvragen
- de aanvrager is zelf verantwoordelijk voor het ophalen van draagvlak uit de omgeving
- de zitcapaciteit van het terras is leidend voor het aantal personen dat onderdeel is van de activiteit
- de activiteit is alleen toegestaan binnen de vergunde meters van het terras
Wat zijn de voorwaarden als ik een activiteit wil organiseren op mijn terras?
- De functie van het terras blijft volledig intact zodat het een aanvulling is op de reguliere bedrijfsvoering.
- Meld de activiteit minimaal 10 dagen van te voren aan bij het ondernemersloket van de gemeente Eindhoven via het online formulier Activiteit terras melden.
- Je hebt getoetst dat het niet gaat om een evenement maar om laagdrempelige entertainment op een vergund terras (zie de vraag hierboven voor de voorschriften waaraan de terras-ondersteunende activiteit moet voldoen).
- Je bent in het bezit van een geldige exploitatievergunning op grond van artikel 2:28 van de APV Eindhoven en/of een geldige vergunning op grond van artikel 3 van de Alcoholwet.
- Je bent zelf verantwoordelijk voor het ophalen van draagvlak uit de omgeving
- De activiteit voldoet aan overige regel- en wetgeving
Wanneer kan een melding worden geweigerd?
- Wanneer de melding wordt gedaan voor een inrichting waarvan de exploitatietijden zijn beperkt door een bestuurlijke maatregel die de periode bestrijkt van de aangevraagde ontheffing.
- Wanneer de melding wordt gedaan voor een inrichting waar klachten bekend zijn over verstoring van de openbare orde en/of onveilige situaties.
- Wanneer een melding wordt gedaan voor een inrichting waarvan gegronde geluidsklachten bekend zijn in het kader van het Activiteitenbesluit milieubeheer.
- Wanneer een melding niet voldoet aan overige regel- en wetgeving.
Ik heb nog vragen, kan ik contact opnemen
Heb je vragen over je activiteit of je melding? Dan kun je contact opnemen door een e-mail te sturen naar ondernemersloket@eindhoven.nl