"Social designers en bedrijven verrijken elkaar en de maatschappij heeft deze gebalde krachten nodig, zodat er nieuwe oplossingen ontstaan voor complexe vraagstukken die dagelijks het nieuws overheersen. Waar ondernemers denken in termen van haalbaarheid en financiële kaders, rekken designers die kaders op door de grote lijnen en vergezichten te schetsen. Zij verruimen daarmee het blikveld van de ondernemers en omgekeerd geldt dat ondernemers in staat zijn om de ideeën van social designers concreet te maken, bijvoorbeeld door te kijken hoe iets geproduceerd en vermarkt kan worden. Daarom zijn deze momenten van verbinding van groot belang"
Over de winnaar
Met haar designproject ‘A Place Worth Living in’ verdient Remke Timmermans een eerste prijs van 10.000 euro in de vorm van een opdracht om het concept verder uit te werken en een begeleidingstraject ter waarde van € 3.000,- door Design Forum. Haar project vernieuwt de herontwikkeling van asielzoekerscentra door bewoners en omwonenden op een betekenisvolle manier samen te brengen, zodat zij in een ontmoetingsruimte van elkaar kunnen leren en verbindingen kunnen creëren. Wethouder Saskia Lammers: “Het is krachtig hoe Remke uitgaat van de eigen kracht van de doelgroep, waardoor zowel de groep als individuen groeien. Dit maakt het project niet alleen sociaal relevant, maar ook persoonlijk waardevol voor de deelnemers. De betrokkenheid van de doelgroep was duidelijk voelbaar en dit maakt het project sterk en impactvol.”
Tweede t/m vierde prijs
De tweede prijs was voor Vere Vreeswijk van TU/e met haar project : Becoming climate friendly journal. Zo’n positief, op groei gericht dagboek kan inwoners helpen om actief deel te nemen aan de klimaattransitie, waarbij community-opdrachten en gedeelde kennis centraal staan om gedragsverandering te stimuleren.
Sophie Smits van het SintLucas won de derde prijs met ‘Een Nieuw Perspectief’. Dit project brengt sociaal-economische dakloosheid onder de aandacht door middel van een reizend loket, waarmee buurtbewoners en de doelgroep op een laagdrempelige manier met elkaar in gesprek kunnen gaan om het stigma te doorbreken en de toegang tot hulp te verbeteren.
De vierde prijs was voor Poorvi Garag met ‘Peperduur, een ontwerpend onderzoek naar koloniale verleden van zwarte peper om gebruikers van peper een stukje geschiedenis en socio-economische impact mee te geven.
De prijswinnaars krijgen een traject aangeboden om de mogelijkheden te onderzoeken tot het starten van een bedrijf.
Social Design Talent Award
Voor de Social Design Talent Award komen afstudeerders van TU/e Industrial Design, Design Academy en Sint Lucas in aanmerking die werken aan een project met maatschappelijke relevantie. Complexe uitdagingen rondom inclusie, wonen, mobiliteit, duurzaamheid en zorg vragen om nieuwe perspectieven en andere samenwerkingen. De gemeente ziet de grote meerwaarde van designers in deze vraagstukken én vindt het belangrijk om nieuwe design talenten een podium te bieden en hen een stapje verder te helpen met hun carrière. Meer informatie: ondernemendeindhoven.nl/sdta