Daarom is het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2021 aangepast.
Nieuwe regels bieden meer duidelijkheid en handvatten om de inzameling van bedrijfsafval te reguleren. Dit helpt ons de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren.
Belangrijkste wijzigingen:
- In Centrum mogen bedrijfsafvalcontainers alleen op de dag van inzameling tussen 07:00 en 11:00 uur aan de straat staan. Buiten deze venstertijden moeten ze op eigen terrein worden opgeslagen.
- In de rest van de stad mogen containers alleen op de inzameldag aan de openbare weg staan en uiterlijk tot 24:00 uur blijven staan.
Tijdelijke vergunning ‘gebruik openbare ruimte’
Niet elke onderneming heeft voldoende ruimte om containers intern op te slaan, bijvoorbeeld vanwege hygiënevoorschriften in de horeca. Als het echt niet mogelijk is om containers op eigen terrein te plaatsen, kun je een tijdelijke vergunning aanvragen via: Tijdelijk gebruik openbare ruimte | Gemeente Eindhoven. Zodat je tijd hebt om een structurele oplossing te vinden.
Lees meer:
- Regels bedrijfsafval in Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Eindhoven
- Gemeenteblad met wijzigingen Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening (4 maart 2025)
- Informatie over Milieu en Afval voor ondernemers