Jac van de Graaf: Elektrisch rijden? Ik zou het iedereen aanraden

Een leefbaar en gezond stadscentrum met schone lucht, minder CO2 en veel groen. Dat wil gemeente Eindhoven in stappen bereiken. Vanaf 1 januari 2025 is het gebied binnen de Ring een zogeheten zero-emissiezone: een gebied met veel minder uitstoot. Het einddoel is een volledige schone stad zonder schadelijke stoffen. In de zone gelden zwaardere milieueisen voor vrachtwagens en bestelbussen.

In deze verhalenserie laten ondernemers zien hoe zij hiermee omgaan. Deze keer Jac van de Graaf van stomerij Cristal Cleaning.

Pakweg 3 jaar geleden was zijn dieselbestelbus aan vervanging toe. Dus begon hij na te denken: er stonden toch op termijn milieuregels op stapel in de binnenstad? “En wij rijden bijna alleen maar in de binnenstad” zegt Jac van de Graaf, eigenaar van Cristal Cleaning, een Eindhovense stomerij. Hij zocht op internet, ging bij een paar garages langs en de keus viel op een elektrische bus.“ 

Veel stops

Voor Van de Graaf was het simpel en praktisch: “We hebben heel veel stops tijdens het bezorgen en ophalen. Dat is voor de motor en het milieu niet goed. Aan een elektrische bestelbus is weinig mechanisch onderhoud, wij rijden hooguit 100 kilometer per dag, dat halen we makkelijk met de accu. Bovendien zat er subsidie op de aanschaf. Ik zou het iedereen aanraden.”   

Dynamisch energiecontract

Zijn elektrische bus is goedkoper in gebruik, maar duurder in aanschaf. Van de Graaf heeft berekend dat hij de kosten in een jaar of drie eruit heeft. Met een dynamisch energiecontract en de bestelbus ‘s nacht aan de eigen laadpaal. Zijn chauffeurs vonden het in het begin geldverspilling, maar willen nu niet anders. En de klanten? “We werken voor veel hotels, ons groene imago straalt ook op hen af.”