Ivo Santegoeds: Vooral die verandering, dat vinden ondernemers moeilijk

Een leefbaar en gezond stadscentrum met schone lucht, minder CO2 en veel groen. Dat wil gemeente Eindhoven in stappen bereiken. Vanaf 1 januari 2025 is het gebied binnen de Ring een zogeheten zero-emissiezone: een gebied met veel minder uitstoot. Het einddoel is een volledige schone stad zonder schadelijke stoffen. In de zone gelden zwaardere milieueisen voor vrachtwagens en bestelbussen.

In deze verhalenserie laten ondernemers zien hoe zij hiermee omgaan. Deze keer de maatwerkadviseur die ondernemers kosteloos bijstaat met tips: Ivo Santegoets.

Waar hij het grootste deel van zijn tijd mee bezig is? Santegoets kan er kort over zijn: 'Een groot deel van de tijd ben ik bezig indianenverhalen uit de wereld te helpen.' Elektrische bestelbusjes zouden drie keer zo duur zijn als een diesel, de accu’s na een paar jaar al kapot en de actieradius klein. 

Meerkosten terugverdienen

Santegoets legt vooral uit en nuanceert: 'Elektrische busjes zijn 20 tot 30 procent duurder om te kopen, maar dankzij een aanschafsubsidie, extra investeringsaftrek en lagere gebruikskosten zijn ze per saldo toch goedkoper.'
Het klopt wel dat de accu per definitie kostbaar is om te vervangen, maar een normale accu gaat minimaal 10 tot 15 jaar mee. 

Vaker rekening houden

Met een elektrische bestelbus heb je inderdaad een kleinere actieradius, zo’n 250 tot 300 kilometer. 'In de regio geen probleem, buiten de regio moet je er wel vaker rekening mee houden.'

Waar het volgens de maatwerkadviseur echt om gaat, is de weerstand tegen verandering.

'De meesten rijden al 30 jaar of langer met een dieselbusje en dan moet nu alles anders, dat vinden ze moeilijk. Ik snap wel dat de drempel hoog kan zijn. Inmiddels heb ik al veel ondernemers in Eindhoven gesproken. We gaan ook de komende periode graag verder met het helpen van ondernemers in zoeken en vinden wat er allemaal mogelijk is.'