In deze verhalenserie laten ondernemers zien hoe zij hiermee omgaan. Deze keer Bart Wigman van de Stichting Voedselbank Best e.o.
Toen de diesel koelbus op was besloot het bestuur van de Stichting Voedselbank Best e.o. voor een elektrische koelbus te gaan. 'Daarin speelde het milieu zeker een rol, ook wist ik dat er strengere milieuregels aan kwamen', vertelt voorzitter Bart Wigman.
Extra gewicht
De Voedselbank rijdt heel wat af en aan naar regionale supermarkten en een keer per week naar de nationale distributie van de Voedselbank in Tilburg. Wigman: 'De vraag was: welk type bus past bij ons? Wat gaat die kosten en wat betekent het extra gewicht door de accu’s? De maatwerkadviseur heeft ons goed geholpen met onze vragen, voor de zwaardere bus was geen groot rijbewijs nodig.'
Struikelblok
Onverwacht is er helaas een struikelblok opgedoken. De overheid is van plan de regels te veranderen voor de zwaardere elektrische bussen, vanaf juli 2025 moeten chauffeurs daarvan toch een groot rijbewijs hebben. 'Of we onze bus dan niet aangeschaft hadden? Dat weet ik niet, in elk geval hadden we even langer nagedacht. Het gaat ons sowieso geld kosten. En we werken met vrijwilligers, die moeten wel een examen willen doen. Ik hoop nog steeds dat die regels niet veranderen.'