Wie kan subsidie aanvragen en waarvoor?
Kleine ondernemers met maximaal één vestiging met dezelfde formule die zich vanaf 2024 vestigen, kunnen de subsidie aanvragen. Deze regeling is bedoeld voor kleine ondernemers in detailhandel, horeca, commerciële dienstverlening, maatschappelijke dienstverlening, cultuursector of creatieve sector. Maar ook ondernemers met een concept dat zich genoeg onderscheidt van de rest van het aanbod in de benoemde gebieden. Of een onderneming hieraan voldoet, wordt beoordeeld door de (externe) Concepten Adviescommissie.
Een voorwaarde is dat het huurcontract voor minimaal 3 jaar aangegaan wordt (let op: dit geldt niet voor een verlenging van het bestaande huurcontract). De subsidie wordt berekend over de huur van de eerste twee exploitatiejaren op basis van het huurbedrag in de huurovereenkomst bij aanvang van de onderneming.
Alle informatie, inclusief plattegronden van de gebieden, vind je in de Subsidieregeling impulsaanpak verbetering binnenstad, wijkcentrumgebieden en radialen 2024 - 2026.
Wil je weten of je in aanmerking komt voor deze subsidie? Neem dan vooraf contact op met Fabian Neeskens via fabian.neeskens@eindhoven.nl of 06 - 3855 4960. Hij kan de haalbaarheid van je subsidieaanvraag inschatten.
Wat is de hoogte van de subsidie?
De subsidie bedraagt maximaal 50% van de jaarlijkse huur in het eerste jaar van exploitatie en maximaal 25% in het tweede jaar van exploitatie. Er geldt een maximum van € 35.000,- per aanvraag.
Voor welke gebieden geldt de subsidie?
De onderneming wordt gevestigd in de plint (begane grond) van de volgende begrensde gebieden:
- Binnenstad;
- Ardèchelaan (Achtste Barrier), Boulevard Zuid (Heezerweg), Eckart, Geldropseweg, Haagdijk (Tongelresestraat), Kastelenplein, Kruisstraat en Woenselse Markt, Terminal M (Meerhoven), Nederlandplein, Sint Trudoplein, Vaartbroek en WoensXL.
Let op!
Subsidie geldt niet bij een verhuizing tussen een van de begrensde gebieden of uitbreiding binnen een begrensd gebied. Meer informatie vind je in de Subsidieregeling impulsaanpak verbetering binnenstad, wijkcentrumgebieden en radialen 2024 - 2026.
Wat heb ik nodig voor de aanvraag?
Zorg dat je de volgende zaken bij de hand hebt om de aanvraag in te vullen:
- Inloggegevens eHerkenning betrouwbaarheidsniveau 3 (meer informatie hieronder);
- Kopie van het inschrijfbewijs van de Kamer van Koophandel;
- Een exemplaar van de oprichtingsakte, de statuten, het jaarverslag, de jaarrekening en de balans van het voorgaande jaar toevoegen (Indien beschikbaar);
- Kopie getekende huurovereenkomst in een van de begrensde gebieden (minimaal drie jaar);
- Kopie van eventueel benodigde vergunningen, toestemmingen of ontheffingen (meer informatie hieronder);
- Vermelding van bestaan van (zakelijke) relaties op het niveau van bestuur of directie van de subsidieaanvrager met bloed- of aanverwanten dan wel eigen bedrijven, eigen stichtingen of andere eigen rechtspersonen en de aard van deze verhoudingen alsmede de financiële impact ervan;
- Een opgave van eventuele samenwerkingspartners;
- Ondernemingsplan met een sluitende meerjarige exploitatiebegroting en financieel dekkingsplan;
- Een opgave van subsidies, vergoedingen of tegemoetkomingen in welke vorm ook met staatsmiddelen bekostigd, die al zijn of zullen worden ontvangen voor de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;
- Een ingevulde en ondertekende de-minimis verklaring (meer informatie hieronder).
Wil je eHerkenning gebruiken namens jouw organisatie? Dan moet jouw organisatie ingeschreven staan in het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK). Voor jouw aanvraag heb je een KVK-uittreksel nodig dat niet ouder is dan 14 dagen. Er zijn kosten verbonden aan eHerkenning, want elk betrouwbaar inlogmiddel brengt kosten met zich mee voor ontwikkeling, beheer en uitgifte. De kosten verschillen per type inlogmiddel en per betrouwbaarheidsniveau. Meer informatie en eHerkenning aanvragen via eherkenning.nl/nl.
Bibob-onderzoek: als je een vergunning of overheidssubsidie aanvraagt, kan het zijn dat je een Bibob-onderzoek moet doorlopen. Ook als je al een vergunning hebt, kan een Bibob-onderzoek worden uitgevoerd. Meer informatie over Bibob-onderzoek vind je op Wat is een Bibob-onderzoek? | Justis.
Je kunt de-minimisverklaring downloaden op de website van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het is nodig om bij verlening van een subsidie na te gaan hoeveel steunbedragen zijn ontvangen. Als we steun willen geven, kan dit alleen onder een speciale regeling, die ‘de minimis’ heet.
Hoe vraag ik de subsidie aan?
Je vraagt de subsidie aan in het online subsidieportaal.
Wat is de rol van de Concepten Adviescommissie?
Een externe Concepten Adviescommissie krijgt tijdens een presentatie een inhoudelijke en financiële toelichting van het ondernemingsconcept om het onderscheidende vermogen te beoordelen. Een positieve beoordeling van de Concepten Adviescommissie is een van de subsidievereisten.
Als alle gevraagde informatie aangeleverd is dan wordt er contact opgenomen om een afspraak in te plannen met de Concepten Adviescommissie. Tijdens de bijeenkomst met de Concepten Adviescommissie geef je een presentatie met een inhoudelijke en financiële toelichting over het ondernemingsconcept.
Wanneer krijg ik reactie op mijn aanvraag?
Als je alle gevraagde informatie hebt aangeleverd dan nemen we contact op om een afspraak in te plannen met de Concepten Adviescommissie.
Bij een complete subsidieaanvraag, na de afspraak bij de Concepten Adviescommissie, ontvang je binnen 8 weken bericht. Deze termijn kan maximaal met 4 weken worden verlengd.
Kan ik bezwaar maken tegen een afwijzing?
Als we jouw aanvraag voor subsidie (deels) afwijzen dan kun je daartegen schriftelijk bezwaar maken. Dat kan tot 6 weken na de verzenddatum van het subsidiebesluit.
Zet in het bezwaarschrift in ieder geval:
- je naam en adres
- de datum waarop je het bezwaar schrijft
- het dossiernummer/beschikkingsnummer van besluit waartegen je bezwaar maakt
- de reden van je bezwaar
- je handtekening.
Stuur het bezwaar naar:
College van burgemeester en wethouders
Gemeente Eindhoven
Postbus 90150
5600 RB Eindhoven
Afgeven op het Inwonersplein kan natuurlijk ook.
Ik heb nog vragen, waar kan ik terecht?
Voor vragen of meer informatie kun je contact opnemen met Fabian Neeskens via fabian.neeskens@eindhoven.nl of 06 - 3855 4960. Fabian kan ook meer vertellen over het proces en over de Concepten Adviescommissie die concepten beoordeelt.